Er zijn vele manieren om ‘aanwezig’ te zijn op internet, een website is er slechts één van. Andere vormen van aanwezigheid op internet zijn social-mediakanalen en bedrijven-sites waarop klanten uw bedrijf kunnen vinden en beoordelen.
Een website voor wie en waarvoor?
Wat zijn de voor- en nadelen van elke vorm van aanwezigheid op internet?
In beide gevallen kunt u
- Nieuwe en bestaande klanten bereiken
- Interactie van klanten mogelijk maken (zoals reacties, foto’s)
- Recensies van klanten mogelijk maken
- Gevonden worden op desktopcomputers en mobiele apparaten
- Referenties onder de aandacht brengen (zoals onderscheidingen, aanbevelingen, getuigschriften)
- Nadeel: Vereisen doorlopend onderhoud (zoals bescherming tegen hackers, spam verwijderen, reageren op reacties)
Er zijn ook verschillen tussen een eigen website en andere kanalen.
Uw eigen site
- Geeft u volledige controle om dingen aan te passen, zoals de domeinnaam en indeling
- Er zijn meerdere pagina’s mogelijk
- Nadeel: Duurt langer en is moeilijker op te zetten
Andere vormen van aanwezigheid op internet
- Gratis of lagere kosten
- Er is een bestaande structuur beschikbaar
- Nadeel: Geven u beperkte controle om dingen aan te passen, zoals de domeinnaam, indeling en beschikbare functies
Wat u wilt bereiken met uw online aanwezigheid? Wilt u dat mensen uw adres en telefoonnummer kunnen vinden? Een vermelding in een bedrijfsgids kan dan voldoende zijn. Wilt u een online winkel, blog of informatie over uw producten en services leveren, dan is een website een betere optie. Bedenk ook hoeveel tijd u hieraan wil besteden. Het onderhouden en ‘up to date’ houden van een website kost tijd.
Voor wie?
Voordat u begint, moet u de doelgroep van uw website identificeren. Dit zijn de mensen waarvan u graag wilt dat ze uw website bezoeken. Nadat u uw doelgroep heeft geïdentificeerd en uw plannen voor uw website op papier heeft gezet, laat u deze aan uw vrienden en familie zien om feedback te verzamelen. Vraag hen wat zij als potentiële bezoeker van uw website vinden. Ontbreekt er informatie die zij nuttig zouden vinden? Door te luisteren naar wat anderen van uw website vinden, kunt u uw website verbeteren.
Waar te beginnen?
Een domeinnaam kiezen
De domeinnaam is het adres van uw website op internet. Een goede domeinnaam is:
- Beschrijvend: denk aan de naam van uw bedrijf en de inhoud die u op uw website gaat plaatsen. De domeinnaam is een van de eerste dingen die mensen opvalt aan een website en moet daarom in één oogopslag een goede indruk geven van waar uw website over gaat.
- Eenvoudig te onthouden: houd de domeinnaam kort en simpel. Als de naam lang en ingewikkeld is, is deze moeilijker te onthouden.
- Universeel: een domeinnaam zal waarschijnlijk lange tijd aan uw website verbonden blijven. Kies daarom een naam die ook blijft werken als de inhoud van uw site na verloop van tijd kan veranderen.
Hosting
Een hostingprovider verhuurt ruimte op servers waarop websites worden opgeslagen en maken deze toegankelijk op internet. De prijzig zijn meestal afhankelijk van geheugenruimte en dataverkeer. Er zijn ook aanbieders van gratis websites, zoals WordPress.com, Blogger en Google Sites. Deze bieden gratis subdomeinen en hosting. Bedenk dat gratis websiteproviders hun gebruikers minder controle over hun site bieden.
Design
Het uiterlijk van de website is het eerste wat mensen zien als ze uw site bezoeken. Een eerste indruk kun je maar één keer maken. In één of twee seconden vormen ze zich een beeld op grond waarvan ze beslissen of het ‘de moeite waard’ is. In de volgende paar seconden wordt bepaald de website wel professioneel genoeg is, of het aansluit bij wat ze zoeken. Pas daarna wordt er gelezen. Daarom is het essentieel om te weten wie uw doelgroep is en wat hen aanspreekt. Zorg dat de inhoud van de site nuttig en relevant is voor deze doelgroep en dat het uiterlijk en uitstraling hierbij aansluit.
Uiteraard is het ook belangrijk om uit te stralen waar u voor staat. Dat heet identiteit. Dit is al lastig te verwoorden laat staan in beeld te vangen. Daarom is het een slim idee om voor uzelf een soort ‘moodboard’ samen te stellen van dingen, kleuren en stijlen. Dit kunnen ook hobby’s zijn of overtuigingen. Dit kan meegenomen worden in de vormgeving waardoor de uitstraling iets ‘eigens’ krijgt. Het is voor een potentiële klant tenslotte prettig om van te voren een goede indruk te krijgen met wie ze in zee gaan.