Internet Marketing

google-seo

 

Hoe wordt ik gevonden op internet?
Hieronder de uitleg van Google zelf

 

Hoe Google werkt

U wilt natuurlijk dat uw potentiële bezoekers de site kunnen vinden in zoekresultaten. Als u zich afvraagt hoe uw site wordt weergegeven op Google, is het belangrijk dat u begrijpt hoe Google pagina’s op internet crawlt, deze opslaat in hun index en ze weergeeft als zoekresultaten op basis van verschillende algoritmen en rangschikkingsfactoren. U kunt controleren of Google uw site al kent door als volgt een ‘site:’-zoekopdracht uit te voeren: site:example.com

U vindt meer informatie op onze interactieve site over hoe Google Zoeken werkt en in de onderstaande video met Matt Cutts, hoofd van het Google-team voor webspam.

 

 

Richtlijnen voor ontwerp en inhoud

Het is handig om tekst te gebruiken in plaats van afbeeldingen voor het weergeven van belangrijke namen, inhoud of links op uw site. Google en andere zoekmachines richten zich op tekst die kan worden gevonden en gelezen op pagina’s. De woorden op een pagina helpen zoekmachines te begrijpen waar een pagina over gaat en in welke context de pagina nuttig kan zijn voor een potentiële zoeker. Als u afbeeldingen voor tekstinhoud gebruikt, kunt u overwegen het ‘alt’-kenmerk te gebruiken om enkele woorden beschrijvende tekst toe te voegen, aangezien Googlebot geen tekst in afbeeldingen herkent. Denk na over de woorden die gebruikers kunnen opgeven om uw pagina’s te vinden en zorg ervoor dat die woorden daadwerkelijk op uw site voorkomen. Controleer zoals altijd op verbroken links en correcte HTML. Verbroken links of pagina’s die niet correct worden weergegeven, kunnen voor frustratie zorgen bij de bezoekers van uw site.

 

Titel en metabeschrijvingen

Nadat u uw website hebt gevuld, kunt u beschrijvende tags toevoegen om gebruikers en Google te helpen de inhoud van uw site snel en gemakkelijk te begrijpen.

Beschrijvende titels maken

Titels zijn van invloed op de manier waarop uw pagina’s worden weergegeven en of een gebruiker in de zoekresultaten op uw site wil klikken. U kunt ze vergelijken met de titels van een boek of een hoofdstuk, die beschrijvend en bondig moeten zijn. Lange titels kunnen verwarrend zijn en worden mogelijk niet volledig weergegeven in de zoekresultaten. Algemene titels als ‘Startpagina’ beschrijven evenmin de inhoud van een pagina. Bekijk informatie over het maken van beschrijvende paginatitels. Dit is een van de belangrijkste signalen die Google gebruikt om de titel van een pagina in de zoekresultaten te bepalen. Formuleer verschillende titels voor verschillende pagina’s van uw site om gebruikers en zoekmachines te helpen bepalen welke pagina het nuttigst zou kunnen zijn voor een bepaalde zoekopdracht.

Metabeschrijvingen maken

De metabeschrijving wordt gewoonlijk gebruikt door zoekmachines om gebruikers een beschrijvend fragment van uw site te laten zien in de zoekresultaten. In tegenstelling tot een titel, die kort moet zijn, kan een goede metabeschrijving enkele zinnen lang zijn. De zinnen moeten een nauwkeurige samenvatting zijn van de inhoud van de pagina. Ze mogen niet generiek zijn, vol staan met zoekwoorden of de volledige inhoud van een pagina bevatten. Als Google denkt dat de metabeschrijving van uw pagina relevant is, zal Google deze vaak in het zoekresultaat gebruiken als de beschrijving die onder de titel te vinden is.

Alt-teksten bij afbeeldingen maken

Het is belangrijk om de afbeeldingen op uw site te beschrijven voor zoekmachines en gebruikers. U kunt zoekmachines en schermlezers (slechtzienden) helpen afbeeldingen te begrijpen door goede alt-tekst op te nemen en beschrijvende tekst toe te voegen in de buurt van afbeeldingen.
Deze drie technieken, zorgen er niet voor dat uw site automatisch de bovenste positie in de zoekresultaten van Google krijgt, maar zorgen er wel voor dat Googlebot uw inhoud eenvoudiger kan crawlen, indexeren en begrijpen. Op zijn beurt helpt dit Google te bepalen of uw site een relevant zoekresultaat is om voor een bepaalde zoekopdracht weer te geven.

 

Zorg voor nuttige inhoud

De sleutel tot het bouwen van een geweldige website is het maken van de best mogelijke ervaring voor uw doelgroep, met originele en hoogwaardige inhoud. Als mensen uw site nuttig en uniek vinden, komen ze misschien terug of nemen ze links naar uw inhoud op vanaf hun eigen site. Hierdoor zullen er na verloop van tijd meer mensen uw website weten te vinden.

Google Trends

U kunt Google Trends gebruiken om trends en gerelateerde zoekwoorden te ontdekken waar uw doelgroep mogelijk naar zoekt. U kunt zien wanneer en waar deze zoekopdrachten zijn uitgevoerd, samen met het zoekvolume voor verschillende termen. De tool toont ook interessante trends in de loop van de tijd die aan de zoektermen zijn gekoppeld. Inzicht in gerelateerde termen voor de inhoud van uw site helpt u bij het maken van relevantere inhoud voor uw doelgroep, waardoor meer mensen uw site zullen vinden.

Wanneer u voor internet gaat schrijven, zorgt u dat uw tekst de volgende kenmerken heeft:

  • Nuttig en informatief
  • Waardevoller en nuttiger dan andere sites
  • Betrouwbaar: door het gebruik van origineel onderzoek, citaten, links, recensies en getuigschriften kunt de betrouwbaarheid en reputatie van uw website vergroten.
  • Hoge kwaliteit: de inhoud van uw site moet uniek en specifiek zijn.
  • Aantrekkelijk: voeg leven aan uw site toe door afbeeldingen van uw producten, uw team of uzelf toe te voegen. Zorg dat bezoekers niet worden afgeleid door spelfouten en andere fouten. ​

Vergeet niet dat het allemaal draait om het leveren van een goede ervaring aan uw gebruikers.

 

Een logische menu structuur

U wilt dat uw gebruikers snel en eenvoudig door uw site kunnen navigeren om de gewenste inhoud te vinden. Ook wilt u dat zoekmachines uw site eenvoudig kunnen crawlen en de inhoud die u belangrijk vindt ook als zodanig interpreteren. Alle sites hebben een startpagina of ‘hoofdpagina’, het startpunt voor de navigatie van bezoekers. Als u een menu aan uw startpagina toevoegt, kunt u bezoekers helpen pagina’s op uw site te vinden. Een goed menu brengt belangrijke delen van uw site onder de aandacht, is duidelijk over waar bezoekers naartoe worden gebracht en volgt een logische structuur.

 

Share