design

 

Online ondernemers behalen drie procent meer omzet dan hun offline collega’s, zo blijkt uit onderzoek. Een goede reden om als mkb’er of zzp’er online aanwezig te zijn.
Een website maken kunt u het beste doen via een goed stappenplan. Dit voorkomt onder andere dat u na het maken van de website tot de ontdekking moet komen dat de website toch niet geworden is zoals u gedacht had. Van tevoren goed nadenken over een website voorkomt dubbel werk en dus ook investering van tijd die u beter ergens anders aan had kunnen besteden. Bijvoorbeeld aan het promoten van de website.

 

Het stappenplan

Een website die er mooi uitziet is natuurlijk helemaal geweldig maar als een website niet functioneel is schiet dat zijn doel voorbij. Daarom is het goed om het uiterlijk en functionaliteit van de website af te stemmen op waarvoor de website bedoeld is. Bij een professioneel design zijn beide met elkaar verweven. Door gebruik te maken van een stappenplan zorgt u ervoor dat het eindresultaat wordt zoals u dat voor ogen had. Hoe beter u uw doelstellingen met wat u met de website wilt bereiken op ‘papier’ hebt, hoe beter ook het eindresultaat zal zijn.
 

Wat wilt u bereiken?

De eerste stap is nadenken over de inhoud van de website en het doel dat u met de website wilt bereiken. Een doel kan bijvoorbeeld zijn, de bezoeker informeren over wat uw bedrijf, vereniging of u als persoon voor de bezoeker van uw bezoeker kan betekenen.
 

Wat is de doelgroep?

Wie wilt u bereiken:

  • Welke doelgroep(en) wordt onderscheiden?
  • Wat zijn de kenmerken van de doelgroepen?
  • Wat is de belangrijkste doelgroep?

 

Wat wilt u uitstralen?

Wat wilt u uitstralen? Welke indruk wilt u achterlaten? Probeer dit is zo specifiek mogelijke bewoordingen te doen. Professionaliteit spreekt voor zich. De uitstraling van uw website wordt sowieso professioneel. Niemand zal zich onprofessioneel noemen en daarmee is professioneel niet echt een onderscheidend begrip. Dit heeft uitsluitend betrekking op de uitstraling; in de tekst kunt u dit uiteraard wel claimen. U kunt het beste twee termen van tegenovergestelde betekenis nemen waarvan beide mogelijk zijn, zoals warm en betrokken versus koel en zakelijk. Dat zijn tegenovergestelde begrippen die wel beide bruikbaar zijn en waarmee u zich dus zou kunnen onderscheiden.
 

Welke functionaliteiten?

Welke functionaliteiten en structuur heeft uw website? Hoe gaat u de informatie op uw website aan de bezoeker presenteren. Wat biedt u uw bezoekers aan? Is er een mogelijkheid om zich in te schrijven bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief of lidmaatschap? Kan er iets gekocht worden? Houdt u een blog of nieuwsberichten bij? Is de website ‘statisch’, een online brochure of visitekaartje? Gaat u naast uw website nog andere middelen inschakelen zoals folders, advertenties, beurzen etc. Denk ook aan een ‘backoffice’ reactietijd op verzoeken, vragen of bestellingen vanuit de website.

Wat wilt u nu eigenlijk van degenen die uw website bezoeken. Met name wanneer u wat wilt verkopen via uw website is het van groot belang dat bezoekers ook daadwerkelijk doen wat u voor ogen heeft.

Zeker wanneer het product dat u verkoopt niet goedkoop is, zullen bezoekers doorgaans niet tot kopen overgaan als ze uw website voor het eerst bezoeken. Vaak wordt in dergelijke gevallen een nieuwsbrief ingezet om eerst een relatie met de bezoeker op te bouwen en de bezoeker te interesseren voor het product dat u verkoopt. Wat u in dit geval dan ook graag zou willen is dat een bezoeker van de website zich minimaal inschrijft voor de nieuwsbrief.

Maar het kan ook goed zijn dat u op uw website schrijft over uw hobby of iets anders dat u bezig houdt. Dan kan uw doel zijn dat u wilt dat zoveel mogelijk bezoekers aan anderen vertellen over uw website en wat erop te vinden is. In dat geval moet u uw website zo inrichten dat het voor de bezoeker eenvoudig is anderen over uw website te vertellen.

U wilt dat de bezoeker van uw website eenvoudig toegang heeft tot alle informatie die de website biedt. Hiervoor is een duidelijke navigatie op de website noodzakelijk om te voorkomen dat mensen op uw website verdwalen. Zodra een bezoeker het idee heeft de weg kwijt te zijn op uw website, zal hij of zij uw website negen van de tien keer snel verlaten. Een goede duidelijke navigatie ofwel menustructuur is van groot belang voor elke website. Iemand die uw website bezoekt kan nooit alles tegelijk zien. U moet dus gaan bepalen welke webpagina’s u wilt dat de bezoeker in ieder geval ziet. Deze webpagina’s krijgen dan ook bij voorkeur een plekje in de hoofdnavigatie van de website.

Hoe simpeler de website in elkaar zit, hoe duidelijker het zichtbaar is of uw ideeën op de juiste manier tot uitdrukking komen op de website. Tevens is het dan makkelijker veranderingen door te voeren.
 

Het design

Voor het design zijn twee dingen belangrijk. Uw doelgroep en uw ‘identiteit’, hiermee wordt uiteraard niet bedoeld de gegevens uit uw paspoort maar uw stijl of huisstijl (als u die heeft). Uw doelgroep heeft al eerder de revue gepasseerd. Het is voor het design van wezenlijk belang voor welke doelgroep de website is. Deste preciezer de omschrijving van uw doelgroep deste beter kan de vormgeving daarop aansluiten. Als u geen huisstijl heeft is het zeker de moeite waard te overwegen deze te laten maken. Om uw stijl te bepalen kunt u bijvoorbeeld uw garderobe onder de loop nemen, uw interieur bekijken of uw favorieten kleuren kiezen. Ook kunt u andere websites (concurrenten) gaan zoeken die u aanspreken of juist niet aanspreken.

 

Share